رژیم غذایی برای کنترل ویروس کرونا

رژیم غذایی برای کنترل ویروس کرونا

درمورد رژیم غذایی برای کنترل ویروس کرونا اطلاعی دارید؟ ویروس کرونا (کووید-۱۹) توسط سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک بیماری جهان گیر( پاندمیک) شناخته شده است.

از آنجایی که میزان سرایت این ویروس بسیار بالاست رعایت نکات بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و تقویت سیستم ایمنی بدن بهترین رویکرد برای عدم ابتلا به این بیماری به حساب می آید.

در مطالعات مختلف به نقش تغذیه در تقویت سیستم ایمنی اشاره شده است. اما باید بدانیم در صورت ابتلا به ویروس کرونا با رعایت رژیم غذایی متعادل و رعایت پروتکل های درمانی تا حدی از پیشرفت بیماری می توان جلوگیری کرد.

همچنین رعایت نکات زیر در افراد سالم می تواند به کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری کمک کند.

رژیم غذایی برای کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا

در این مطلب به نکات کلی برای کنترل این بیماری اشاره می کنیم:

دریافت میوه و سبزیجات کافی

میوه ها وسبزیجات تازه مانند بروکلی و سبزیجات برگ سبز تیره حاوی فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و موادمعدنی فراوان هستند.

این ترکیبات به تقویت عملکرد ایمنی بدن برای پیشگیری و کنترل بهتر روند بیماری کمک می کنند. روازنه حداقل ۵ واحد از میوه و سبزیجات مختلف را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مصرف چربی های سالم

کاهش مصرف چربی های اشباع و ترانس(چربی گوشت قرمز، کره، خامه، دنبه، غذاهای سرخ کردنی، کیک و کلوچه) و افزایش مصرف روغن کانولا، زیتون و چربی های سالم مانند آجیل و دانه ها می تواند به کاهش التهاب و افزایش عملکرد ایمنی بدن کمک کند.

دریافت منابع غذایی غنی از ویتامین A

دریافت ناکافی ویتامین آ در تشدید عفونت های تنفسی موثر است.

رعایت رژیم غذایی متعادل و دریافت منابع غذایی ویتامین آ در بهبود عملکرد ایمنی بدن و همچنین کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری نقش دارد.

منابع غذایی ویتامین A: تخم مرغ، شیر، جرگ، میوه و سبزی های برگ سبز تیره

بررسی وضعیت ویتامین D

ویتامین دی نقش های مختلفی در بدن دارد. یکی از عملکردهای مهم این ویتامین تنظیم کارکرد ایمنی بدن است.

یکی از مهم ترین منابع دریافت ویتامین دی، نور خورشید است. اما در حال حاضر به دلیل عدم حضور در بیرون از منزل دسترسی به این منبع تامین ویتامین دی کاهش می یابد.

در نتیجه احتمالا افراد برای تامین ویتامین دی کافی نیاز به دریافت مکمل دارند.

دستور عمل مصرف مکمل ویتامین دی به این صورت است:

-اگر تحت نظز پزشک مکمل این ویتامین را مصرف می کنید، لازم به تغییر روند مکمل یاری نیست. (برای مثال مصرف پنجاه هزار واحد ماهانه یا هزار واحد روزانه یا دو هزار واحد یک روز درمیان)

-اگر تا کنون مکمل ویتامین دی مصرف نکرده اید می‌توانید هفته‌ای یک عدد قرص پنحاه هزار واحدی تا چهار هفته مصرف کنید (دقت کنید در صورتی که به بیماری های کبدی، کلیوی، سرطان و … مبتلا هستید برای مصرف مکمل این ویتامین حتما با پزشک خود مشورت کنید.)

-اگر به تازگی بک بار ویتامین دی به فرم تزریقی دریافت کردید، می توانید دو ماه بعد از آخرین تزریق یک عدد قرص ویتامی دی پنجاه هزار واحدی را به صورت ماهانه به مدت سه ماه دریافت کند.

مصرف کافی منابع غذایی آهن، روی و سلنیوم

آهن، روی و سلنیوم از جمله موادمعدنی مهم در تقویت سیستم ایمنی به حساب می آیند. در نتیجه برای بهبود سیستم ایمنی مصرف مقادیر کافی از این ترکیبات بسیار اهمیت دارد.

منابع غذایی روی: گوشت ها، تخم مرغ، شیر، لبنیات، حبوبات، دانه ها و مغزها

منابع غذایی سلنیوم: گوشت، جگر، قلوه، غذاهای دریایی، گردو، پسته، فندق، بادام، گندم و برنج

منابع غذایی آهن: گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، جگر، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات، مغزها و دانه ها

دریافت مایعات فراوان

دریافت مایعات کافی از طریق نوشیدنی های زیر بسیار در روند کنترل و پیشگیری از بیماری موثر است:

آب

چای زنجبیل

دمنوش های گیاهی به همراه عسل

چای لیمو و عسل

آب میوه های طبیعی

دریافت ویتامین E 

ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی برای پیشگیری از تخریب های اکسیداسیونی است. دریافت ویتامین E در بهبود سیستم ایمنی و افزایش توان بدن برای مقابله با بیماری ها نقش دارد.

منابع  غذایی ویتامین E: روغن کانولا، افتابگردان، مغزها مانند بادام، گردو، پسته، فندق و دانه ها

دریافت کافی پروتئین

دریافت پروتئین کافی از طریق مصرف گوشت ها، تخم مرغ ماهی، ماکیان، حبوبات و اجیل ها به جلوگیری از کاهش بافت عضلانی و تقویت عملکرد ایمنی بدن برای مقابله با بیماری کمک می کند.

کاهش دریافت غلات تصفیه شده

جایگزینی غلات تصفیه شده با غلات سبوس دار به دریافت بیشتر فیبر، آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و موادمعدنی مختلف کمک می کند.

مصرف ویتامین C

ویتامین ث کافی برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی و پیشگیری از عفونت های تنفسی اهمیت دارد.

دریافت ویتامین ث از طریق رژیم غذایی و یا مکمل- زیرنظر پزشک- بسیار در روند کنترل بیماری موثر است.

منابع غذایی ویتامین C: مرکبات، کیوی، توت فرنگی، جعفری، فلفل سبز، فلفل دلمه ای

کاهش دریافت نمک و شکر افزوده شده

کاهش دریافت نمک و شکر افزوده از طریق کاهش دریافت غذاهای فراوری شده، فرآیند شده، دودی، نمک سود شده می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

جایگزینی غذاهای حاضری با میوه و سبزیجات تازه کمک بسیاری در بهبود عملکرد سیستم ایمنی دارد.

مصرف غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی

مصرف متعادل سیر و پیاز، دارچین، زردچوبه و زنجبیل در رژیم غذایی روزانه به بهبود سیستم ایمنی کمک می کند. توضیحات غذاهای تقویت کننده سیستم ایمنی را اینجا بخوانید.

 

نتیجه گیری نهایی:

رعایت رژیم غذایی متعادل در صورت ابتلا به ویروس کرونا در کنترل بیماری و جلوگیری از حاد شدن بیماری کمک کننده است.

همچنین رعایت نکات رژیمی برای تقویت سیستم ایمنی در افراد سالم به پیشگیری از ابتلا به بیماری نقش دارد.

 

 

مطالب مزتبط:

عوارض مصرف زیاد ویتامین دی

ویتامین ها و موادمعدنی موثر در تقویت سیستم ایمنی

نوشیدنی های تقویت کننده سیستم ایمنی

تقویت سیستم ایمنی

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Visit Us On Instagram