ویتامینها، موادمعدنی موثر در سلامت ناخن

ویتامینها، موادمعدنی موثر در سلامت ناخن

سلامت و استحکام ناخن ها عاملی است که در گرو دریافت کافی مواد غذایی و رژیم غذایی سالم است. در این مطلب به ویتامینها، موادمعدنی موثر در سلامت ناخن ها  اشاره می کنیم.

ویتامین ها و مواد معدنی تاثیرگذار

بیوتین

بیوتین یکی از ویتامین های گروه ب محسوب می شود که در رشد سلولی و همچنین رشد ناخن ها و موها موثر است.

مصرف منابع غذایی بیوتین و مکمل این ویتامین در استحکام ناخن ها و پیشگیری از شکننده شدن ناخن ها نقش دارد.

کمبود این ویتامین نادر است و اگر از منابع غذایی این ویتامین مصرف می کنید لازم نیست نگران کمبود این ویتامین باشید.

منابع غذایی بیوتین:

گوشت امعا احشا،زرده تخم مرغ، محصولات لبنی، ماهی سالمون،آجیل و دانه ها، آووکادو

ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه ب از جمله ب۱۲ و فولات نقش مهمی در سلامت ناخن ها دارند.

از علائم کمبود ویتامین ب۱۲ شکنندگی ناخن هاست که در صورت مکمل یاری و مصرف منابع غذایی این ویتامین سلامت و استحکام ناخن به حالت اولیه برمیگردد.

منابع ویتامین ب۱۲:

لبنیات، گوشت ها، ماکیان و ماهی

فولات هم از جمله ویتامین هایی است که در رشد سلول ها نقش بسیار مهمی دارد.

در نتیجه کمبود این ویتامین در رشد و سلامت ناخن ها اختلال ایجاد  می کند.

منابع غذایی فولات:

سبزیجات برگ سبز تیره، عدس، لوبیا، آجیل و دانه ها

آهن

آهن نقش مهمی در انتقال اکسیژن به تمام سلول های بدن از جمله ناخن ها دارد.

در نتیجه کمبود اهن خون می تواند به تغییر شکل ناخن ها به سمت قاشقی شکل منجر شود.

در نتیجه مصرف منابع غذایی آهن و یا مصرف مکمل آهن در صورت کمبود نقش مهمی در سلامت و استحکام ناخن ها دارد.

منابع غذای آهن را مطالعه کنید.

منیزیم

منیزیم در فرآیندهای زیادی از جمله رشد سلول ها نقش دارد.

کمبود منیزیم در رشد ناخن ها اختلال ایجاد می کند در نتیجه برای داشتن ناخن های سالم مصرف منابع غذایی منیزیم اهمیت دارد.

منابع غذایی:

غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، کینوا، بادام، بادام زمینی، لوبیا

ویتامین C

ویتامین ث یکی از عوامل مهم در ساخت کلاژن است. در نتیجه استحکام ناخن، مو و دندان ها به ویتامین ث کافی نیاز دارد.

کمبود ویتامین ث به شکننده شدن و کاهش رشد ناخن ها منجر می شود.

دریافت ویتامین ث کافی از منابع غذایی از فاکتورهای مهم در سلامت ناخن هاست.

منابع غذایی ویتامین c را می توانید مشاهده کنید.

روی

روی ریزمغذی مهمی در رشد و تقسیم سلولی است. دریافت روی کافی از رژیم غذایی کمک بسیاری به سلامت بدن و همچنین ناخن ها می کند.

منابع غذایی:

ماهی، ماکیان، گوشت ها، تخم مرغ، لوبیا، نخود، بادام، آجیل ها و دانه ها

 

اسیدچرب امگا۳:

اسیدچرب امگا۳ از جمله ریزمغذی های مهم در استحکام و براق بودن ظاهر ناخن هاست.

اسیدچرب امگا۳ نقش مهمی در کاهش التهاب دارد و کمبود این ریزمغذی به شکننده بودن ناخن ها منجر می شود.

منابع غذای اسیدچرب امگا۳:

ماهی های چرب مانند سالمون، گردو، تخم مرغ، دانه چیا، تخم کتان و روغن ماهی

نتیجه گیری نهایی:

رژیم غذایی سالم و متنوع که شامل ریزمغذی ها و ویتامین های مختلف باشد می تواند به سلامت بدن و همچنین ناخن ها کمک کند.

در صورتی که کمبود ریزمغذی ندارید و رژیم غذایی سالمی دارید نیاز به دریافت مکمل های ریزمغذی و ویتامین هم ندارید.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Visit Us On Instagram