ویتامین C

ویتامین C

ویتامین C

علائم کمبود ویتامین 

ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است و ذخیره چندانی در بدن ندارد. در نتیجه برای تامین نیاز روزانه باید از منابع غذایی حاوی ویتامین C مصرف کرد.

در صورتی که منابع غذایی این ویتامین مصرف نشود، کم کم علائم کمبود این ویتامین ظاهر می شود.

چه افرادی در معرض خطر کمبود ویتامین C هستند؟

  • افراد با رژیم غذایی ناکافی
  • افراد با مصرف زیاد الکل
  • افراد مبتلا به انورکسیانروزا
  • سیگاری ها
  • افرادی که تحت دیالیز هستند

علائم کمبود این ویتامین  چه چیزهایی هستند؟

پوست خشن و ناهموار

ویتامین ث  در سنتز کلاژن نقش دارد در نتیجه دریافت ناکافی آن به مشکلات پوستی منجر می شود. پوست مرغی شدن قسمت هایی از بالای بازو و ران می تواند از علائم کمبود این ویتامین باشد.

پوست خشک و آسیب دیده

پوست سالم نیاز به دریافت ویتامین ث   کافی دارد.

ویتامین ث   بدن را از استرس های اکسیداتیو و شرایط التهابی مانند برخورد نور خورشید به پوست و آلوده کننده های محیطی مانند دود سیگار محافظت می کند.

همچنین ویتامین C   در سنتز کلازن و جوان سازی  پوست نقش دارد. در نتیجه کمبود دریافت این ویتامین منجر به بروز آسیب به پوست بدن  می شود.

کبود شدن

کمبود ویتامین ث   از طریق اختلال در سنتز کلازن منجر به تضعیف ساختار عروق می شود. در نتیجه عروق آسیب پذیر منجر به راحت کبودی شدن بدن می شوند.

تاخیر در ترمیم زخم ها

یکی از علائم کمبود ویتامین ث ، تاخیر در ترمیم زخم هاست. ویتامین ث  به دلیل نقش در سنتز کلاژن در ترمیم زخم ها نقش دارد.

کاهش سیستم ایمنی

ویتامین ث ، یکی از ویتامین های مهم در حفظ سیستم ایمنی است.

در نتیجه در اثر کمبود این ویتامین ابتلا به عفونت ها راحت تر رخ می دهد. بقیه ویتامین های تاثیرگذار در سیستم ایمنی را اینجا بخوانید.

لکه های قرمز رنگ اطراف فولیکول های مو

تشکیل لکه های قرمز در اطراف فولیکول های مو از علائم کمبود ویتامین C   است.

مفاصل دردناک و متورم

مفاصل هم به دلیل محتوی کلاژن تحت تاثیر کمبود ویتامین ث قرار میگیرند. در نتیجه کمبود این ویتامین به دردناک شدن و متورم شدن مفاصل منجر می شود.

علائم شدیدتر در صورت عدم دریافت ویتامین ث در طولانی مدت بروز می کنند شامل:

ناخن های قاشقی با خطوط و یا نقاط قرمز رنگ،

استخوان های ضعیف،

خونریزی لثه،

آنمی فقر آهن،

خستگی  شدید

و تغییرات مود

و افزایش وزن

از علائم کمبود این ویتامین در طولانی مدت هستند.

نتیجه گیری نهایی:

اگر رژیم غذایی متعادل داشته باشید کمبود ویتامین ث به ندرت رخ می دهد. ویتامین ث از ویتامین هایی است که در بدن ذخیره ندارد در نتیجه نیاز به دریافت روزانه منابع غذایی این ویتامین داریم.

 

 

مطالب مرتبط:

ویتامین های موثر در سلامت ناخن

منابع غذایی ویتامین C

عوارض مصرف زیاد ویتامین D

منابع ویتامین ب ۱۲

ویتامین های موثر در تقویت سیستم ایمنی

ویتامین های ضروری برای رشد مو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Visit Us On Instagram