پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی

بیماری های قلبی عروقی یکی از علل شایع مرگ و میر به حساب می آیند که عوامل خطر مختلفی ریسک این بیماری را افزایش می دهند.

برخی از این عوامل خطر مثل سن، جنس و ژنتیک غیر قابل تغییر هستند. اما بسیاری از عوامل خطر مرتبط با این بیماری ها با تغییر سبک زندگی قابل تغییر و پیشگیری هستند.

در این مطلب به بررسی این مساله میپردازیم که چگونه با اصلاح عادات غلط از بروز بیماری های قلبی عروقی پیشگیری کنیم.

-سیگار و دخانیات

یکی از مهم ترین مسائلی که در سلامت قلب و عروق مهمه ترک سیگار، قلیون و … هست. حتی باید بدانید که در معرض دود سیگار و … بودن هم همین اثرات مضر را برای سلامتی دارد.

جالب است که بدانید اثرات کاهش ریسک بیماری های قبی عروقی از فردای روزی که سیگار را ترک می کنید آغاز می شود. با گذشت یک سال از ترک سیگار ریک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی حدود ۵۰% کاهش می یابد.

-فعالیت بدنی

داشتن فعالیت بدنی منظم ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. ورزش کردن علاوه بر کنترل وزن به کاهش بقیه ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی مثل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا و دیابت نوع دو کمک میکند.

توصیه میشه حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط و یا ۷۵ دقیقه در هفته ورزش هوازش با شدت زیاد داشته باشد

اگر به هر دلیلی به هدفی که در بالا اشاره شد نمی توانید برسید نگران نباشید! ۵ دقیقه تحرک مثل استفاده از پله، باغبانی، خانه داری و … برای شروع میتواند کمک کننده باشد.

اما تمام تلاشتان را بکنید که به مرور زمان تحرک خود را افزایش دهید. زیرا با افزایش شدت، مدت و دفعات ورزش کردن شما اثرات مفید بیشتری بر سلامتی خود اهد خواهید بود.

رژیم غذایی سالم

رژیم غذایی سالم میتواند در پیشگیری از فشارخون بالا، کلسترول بالای خون و دیابت نوع ۲ به عنوان ریسک فاکتور های بیماری قلبی عروقی نقش داشته باشد.

رژیم  غذایی سالم که برای سلامت قلب و عروق در نظر گرفته می شود شامل:

-میوه و سبزی

-حبوبات

-ماهی

-لبنیات کم چرب

-غلات سبوس دار

-چربی های سالم مثل روغن زیتون، آجیل و …

رژیم مدیترانه ای شامل این ترکیبات است که توضیحات بیشتر این رزیم را اینجا بخوانید.

 

چه مواردی باید در اینگونه رژیم ها محدود شوند؟

-نمک

-شکر

-کربوهیدرات تصفیه شده

-الکل

-چربی های اشباع مثل لبنیات پرچرب و یا چربی موجود در گوشت قرمز

چربی های ترانس مانند چربی موجود در فست فودها، چبپس و ..

 

-وزن سالم

اضافه وزن و چاقی مخصوصا در سنین میان سالی ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد. یکی از راه های تشخیص وزن سالم محاسبه نمایه توده بدنی(BMI ) است. از طریق این لینک میتوانید BMI خود را محاسبه کنید.

BMI بالاتر از ۲۵ جز دسته اضافه وزن و چاقی محسوب می شود که با افزایش ریسک پرفشاری خون، کلسترول بالا و … و ریسک بیماری های قلبی عروقی مرتبط است.

دور کمر بالا هم یکی از نشانه های چربی شکمی بالاست که با افزایش بیماری های قلبی عروقی همراه است. دور کمر بالای ۱۰۱ سانتی متر برای مردان و ۸۹ سانتی متر برای زنان دور کمر زیاد محسوب می شود.

باید بدانید حتی کاهش وزن اندک(۳-۶%) هم در کاهش چربی خون، قندخون و … موثر است. که میتواند در کاهش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی عروقی نقش داشته باشد.

-خواب کافی

افرادی که خواب ناکافی دارند ریسک بیشتری برای ابتلا به چاقی، فشارخون بالا و دیابت و … دارند. بیشتر افراد حداقل ۷ ساعت خواب کافی و شبانه نیاز دارند. حتما خواب تان را زمانبندی کنید. ددر ساعت مشخصی به تخت خواب بروید و در ساعت مشخصی از خواب برخیزید.

-استرس

استرس و اضطراب زیاد آثار مخرب زیادی بر سلامتی دارد. این آثار سو هنگامی که با پرخوری، سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکی و .. هنگام استرس همراه باشد، دو چندان است. از روش های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، فعالیت بدنی و کمک مشاور بهره بگیرید.

-چکاپ

چکاپ مرتب و سالیانه ریسک فاکتورهای بیماری های قلبی عروقی مثل فشارخون ، چربی خون و قند خون به پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Visit Us On Instagram