چاقی کودکان

چاقی کودکان

چاقی کودکان

چه زمانی کودک چاق به حساب میاد؟

زمانی که نمایه توده بدنی(BMI) بالاتر از پرسنتایل ۹۵ باشه، به کودک چاق اطلاق میشه(این درصد بر اساس نمودار های بر حسب سن و جنس کودک مشخص میشه). کودکان مبتلا به چاقی در معرض ابتلا به بیماری های مزمن زیادی هستند و چاقی در سنین کودکی زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف در سنین بزرگسالی هم می باشد.

 

علاوه بر سلامت جسمانی، چاقی در کودکان بر سلامت روانی و اعتماد به نفس اونها تاثیرگذار هست.

علل چاقی در کودکان؟

ژنتیک، عوامل فیزیولوژیک و سبک زندگی نادرست میتونن در بروز چاقی کودکان نقش داشته باشن. در خانواده ای که والدین چاق و یا دارای اضافه وزن هستند، احتمال چاق شدن کودک بیشتر هست ولی دلیل اصلی چاقی کودکان ترکیب دریافت زیاد کالری و فعالیت بدنی بسیار کم هست.

 

داشتن رژیم غذایی غنی از قند، شکر، چربی زیاد، فست فود، شکلات و شیرینی، نوشیدنی های شیرین میتونن در اقی کودک بسیار تاثیرگذار باشند. بسیاری از کودکان به دلیل انتخاب های ناسالم والدین به چاقی مبتلا میشن!  در نتیجه وظیفه والدین هست که به جای انتخاب غذاهای شور، چرب، کنسروی و دارای قند و شکر فراوان برای کودکشون از میوه و سبزی تازه، آجیل، ماهی و گوشت  و … استفاده کنند.

 

بی تحرکی در تمام سنین میتونه ریسک چاقی و اضافه وزن رو بالا ببره و کودکان هم از این روند مستثنی نیستند.

 

تغییرات و مشکلات روانی مثل افسردگی، اضطراب و .. میتونن ریسک چاقی در کودکان رو افزایش بدن!

 

عوارض چاقی در کودکان چیه؟

-دیابت

-بیماری های قلبی عروقی

-آسم

-اختلالات خواب( آپنه تنفسی و ..)

-مشکل مفاصل

تغییرات رژیمی در کودکان چاق به چه صورتی هست؟

رژیم غذایی کودکان به شدت تحت تاثیر انتخاب های والدین هست. در نتیجه خریدن موادغذایی سالم و حذف انتخاب های نامناسب توسط والدین میتونه رژیم غذایی کودک رو تا حد بسیار زیادی تغییر بده!

*اول کاری که باید بکنید این هست که شیرینی، آبنبات، نوشیدنی ها شیرین مثل نوشابه، دلستر و …، آب میوه های صنعتی، لبنیات پرچرب رو تا حد ممکن نخرید تا دسترسی کودک به این اقلام در منزل کم بشه!

*به جای مصرف آب میوه صنعتی یا بقیه نوشیدنی های شیرین به کودک یاد بدین از آب یا شیرکم چرب استفاده کنه!

*مصرف فست فود، غذاهای حاضری و کنسروی رو تا حد ممکن کم کنید و خودتون در منزل غذا بپزید.

*وقت بیشتری برای مصرف غذا در کنار هم بگذارید و تا حد ممکن سعی کنید همه خانواده در کنار هم غذا بخورند.

*استفاده از میوه و سبزی تازه، گوشت های سالم مثل ماهی، بوقلمون، مرغ و …، غلات سبوس دار(نان، پاستا و برنج های قهوه ای و …) و لبنیات کم چرب رو به رژیم غذاییتون اضافه کنید.

همین تغییرات کوچک رژیم غذایی میتونه به کاهش وزن کودک شما کمک کنه!

 

چه تغییرات در سبک زندگی کودک لازمه؟

 

-افزایش فعالیت بدنی: توصیه میشه کودکان حداقل یک ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشن. والدین با ایجاد تمایل میتونن کودک رو تشویق به انجا فعالیت بدنی بیشتر کنند.

-انجام بیشتر فعالیت های خانوادگی: انجام فعالیت هایی که کل خانواده درگیر میشن به کودک یاد میده که چطوری فعال باشه. در نتیجه حتما روزهایی از هفته رو به فعالیت های دسته جمعی برای کل خانواده در نظر بگیرین.

-کاهش زمان استفاده از وسایل دیجیتال: کاهش زمان تماشای تلویزیون، استفاده از موبایل، تبلت، کامپیوتر و …به حداکثر دو ساعت در روز خیلی در فرآیند کاهش وزن کودک موثر هست.  اول اینکه میتونه زمان بیشتر رو به انجام فعالیت بدنی اختصاص بده و همچنین مصرف خوراکی هایی که ممکنه در زمان تماشای تلویزیون بخوره، کاهش پیدا میکنه!  همچنین کودک از تماشای تبلیغات اسنک های شور، چرب و شیرین دور میمونه!

با تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی کودک چاق و حتی در معرض ابتلا به چاقی میتونید سلامت کودکتون رو تضمین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Visit Us On Instagram