علائم کمبود ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین B12

علائم کمبود ویتامین B12

ویتامین ب12 یک ویتامین محلول در آب است اما برخلاف بقیه ویتامین های محلول در آب ذخیره کبدی دارد. در نتیجه اگر از منابع غذایی آن به صورت روزانه مصرف نشود علائم کمبود به سرعت بروز نمی کنند. سالمندان، گیاهخواران، افراد مصرف کننده مت فورمین، جراحی معده، دریافت کنندگان آنتی اسید ها در معرض کمبود این ویتامین هستند و ممکن است نیاز به دریافت مکمل ب12 داشته باشند. علائم کمبود ب12 ممکن است سال ها به طول بیانجامد تا بروز کند. علائم کمبود ویتامین B12 را در زیر مشاهده کنید.

 علائم کمبود این ویتامین

پوست رنگ پریده یا زرد رنگ

به دلیل کمبود ویتامین ب12 و اختلال در تولید گلبول های قرمز ممکن است پوست صورت سفید و یا با تون زرد- مانند یرقان- بنظر برسد.

خستگی و یا ضعف

خستگی یکی از شایع ترین علائم کمبود ویتامین ب12 است. به دلیل اختلال در تولید گلبول های قرمز، اکسیژن رسانی به سلول ها مختل می شود. که در نتیجه احساس خستگی مفرط را ممکن است تجربه کنید.

 

گزگز و مورمور در دست ها و پاها

از آسیب های جدی که در اثر کمبود ویتامین ب12 در طولانی مدت رخ می دهد، آسیب به سلول های عصبی است. نتیجه ای که در اثر این آسیب تظاهر بالینی پیدا می کند، احساس گز گز و بی حسی در دست ها و پاها است.

اختلال در راه رفتن

از دیگر آسیب های عصبی کمبود ب12 عدم تعادل و اختلال در راه رفتن و حرکت کردن است.

التهاب و زخم های دهانی

تغییر رنگ ربان، متورم شدن و تغییر شکل آن می تواند  علائم کمبود این ویتامین باشد. ملتهب شدن زبان منجر به بزرگ تر شدن و  از بین رفتن پرزهای آن می شود.

کوتاهی تنفس و گیجی

به دلیل اختلال در اکسیژن رسانی که در اثر کمبود این ویتامین رخ می دهد، تنگی نفس و احساس گیجی ایجاد می شود.

اختلال بینایی

به دلیل آسیب عصبی ایجاد شده در کمبود ب12، ممکن است سلول های عصبی موجود در چشم هم تحت تاثیر قرار بگیرند و اختلال در بینایی یا تاری دید ایجاد شود.

تغییرات مود

کمبود ب12 از طریق آثار سو که در سلول های عصبی دارد می تواند در تغییرات مود و حتی در بروز بیماری های عصبی مانند افسردگی ، الزایمر و … موثر باشد.

 

نتیجه گیری نهایی:

کمبود ب12 اگر در مراحل اولیه پیشگیری شود به آسیب سلول های عصبی منجر نمی شود. با داشتن رژیم غذایی متعادل و مصرف منابع غذایی آن می توانید از کمبود این ویتامین پیشگیری کنید.

 

 

عوارض مصرف ویتامین D 

ویتامین ث

ویتامین های مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی

ویتامین مناسب برای رشد مو

نشانه های کمبود ویتامین

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Visit Us On Instagram