خواص خارمریم

خواص خارمریم

خواص خارمریم

خواص خارمریم چیست؟ گیاه خارمریم(milk thistle) که با نام علمی Silybum marianum شناخته می شود حاوی ترکیباتی به نام سیلی مارین است که در مطالعات خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی زیادی برای این ترکیب مشاهده شده است.

اگرچه مطالعات در این زمینه محدود هستند و برای ررسی خواص بیشتر این گیاه نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد. در این مطلب به خواص فوق العاده گیاه خارمریم اشاره می کنیم.

خواص گیاه خار مریم

سلامت کبد

یکی از اثرات مفید خارمریم در سلامت سلول های کبد است تا جایی که ممکن است عصاره این گیاه به عنوان درمان مکمل در درمان کبدچرب(الکلی و غیرالکلی)، هپاتیت و حتی سرطان کبد استفاده شود.

این گیاه از کبد در برابر سموم محافظت می کند و از مرگ سلول های کبدی جلوگیری می کند. مکمل یاری با این گیاه نشان داده، التهاب و آسیب کبدی می تواند با مصرف این گیاه کاهش یابد.

اگرچه که برای مشخص شدن این اثر مطالعات بیشتر در این زمینه نیاز است. اما باید بدانیم مصرف خارمریم در صورتی که زندگی ناسالمی را تجربه می کنید، از بروز بیماری های کبدی پیشگیری نمی کند. رژیم غذایی در کبد چرب بیشتر بخوانید.

سلامت پوست

از دیگر خواص خارمریم میتوان به سلامت پوست اشاره کرد. از آنجایی که این گیاه خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد از طریق کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب می تواند به سلامت پوست، کاهش جوش و آکنه کمک کند.

کاهش کلسترول

کلسترول خون بالا با افزایش ریسک بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. ممکن است مصرف خار مریم به کاهش کلسترول خون و بهبود سلامت قلب و عروق کمک کند. کاهش کلسترول با تغییر سبک زندگی امکانپذیر است.

جلوگیری از کاهش عملکرد مغز در اثر افزایش سن

یکی دیگر از خواص خارمریم جلوگیری از کاهش عملکرد مغز در سنین بالاتر می باشد. خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه اثر محافظتی بر سلول های عصبی دارد. در نتیجه از کاهش عملکرد مغز که با افزایش سن رخ می دهد پیشگیری می کند.

همچنین در زمان های قدیم از عصاره این گیاه برای درمان اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون استفاده شده است.

کاهش قندخون در افراد دیابتی

یکی از ترکیباتی که می تواند به عنوان درمان مکمل در بیمارات مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده شود، گیاه خارمریم است. خارمریم به افزایش مقاومت انسولین و کاهش قند خون کمک می کند.

همچنین خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه به کاهش عوارض دیابت هم کمک می کند.

سرطان

از دیگر خواص خارمریم می توان به پیشگیری در سرطان اشاره کرد. ممکن است خار مریم به دلیل خواص آنتی اکسیدانی در پیشگیری از بروز سرطان و همچنین کاهش عوارض ناشی از شیمی درمانی موثر باشد. اگرچه برای بررسی این خاصیت نیاز به مطالعات بیشتر وجود دارد.

کمک به سلامت استخوان

استئوپروز (از دست دهی استخوان ها) که با افزایش سن ممکن است رخ بدهد. احتمال دارد مصرف خار مریم اثر محافظتی بر سلامت استخوان داشته باشد و از کاهش بافت استخوانی با افزایش سن جلوگیری کند. ممکن است این گیاه کاهش بافت استخوانی در زنان یائسه را به تاخیر بیاندازد.

تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از خواص خارمریم تقویت سیستم ایمنی می باشد. احتمالا این گیاه به دلیل خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی به بهبود سیستم ایمنی کمک میکند. شما می توانید در مورد نوشیدنی ها، غذاها و ویتامین های موثر در تقویت کننده سیستم ایمنی بیشتر بخوانید.

 

نتیجه گیری نهایی:

مصرف گیاه خار مریم به دلیل دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خواص فوق العاده ای برای ما دارد. اگرچه که مطالعات در این زمینه محدود هستند و نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه است.

 

 

مطالب مرتبط:

خواص چای بابونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت توسط reCAPTCHA و گوگل محافظت می‌شود حریم خصوصی و شرایط استفاده از خدمات اعمال.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Visit Us On Instagram