پیشگیری از سرطان

پیشگیری از سرطان

شیوع سرطان روز با روز در حال افزایش هست. و سالانه ۱/۷ میلیون نفر در جهان در اثر ابتلا به سرطان از دنیا میرن که عادات غذایی غلط ، علت ۳۰%از کل سرطان ها در کشورهای  غربی و حدود ۲۰% از سرطان ها در کشورهای در حال توسعه است.

چطوری میتونیم با سبک زندگی سالم از سرطان پیشگیری کنیم؟

-حداقل سه روز در هفته و به مدت ٣٠-۴٠ دقیقه ورزش کنیم.

-خواب کافی و شبانه داشته باشیم.

-وزن خودمون رو در محدوده BMI نرمال حفظ کنیم.

-از مصرف الکل بیش از اندازه خودداری کنیم.

-مصرف میوه: مصرف حداقل ٢-۴ واحد میوه در طی روز میتونه ریسک سرطان های گوارشی مثل معده رو کاهش بده.

-مصرف سبزی: مصرف حداقل ٣-۵ واحد سبزی ها مثل هویج، کلم بروکسل، کلم بروکلی، اسفناج و … ریسک سرطان رو کاهش بده.

-مصرف فیبر: مصرف فیبر خود را از طریق مصرف میوه، سبزی و غلات سبوس دار افزایش بدین که میتونه از سرطان های گوارشی مثل سرطان روده، معده و .. جلوگیری کنه.

-اسیدچرب غیراشباع مثل روغن زیتون، کانولا، گردو و … میتونه خیلی در داشتن رژیم غذایی سالم موثر باشه.

چه عواملی در افزایش  بروز سرطان نقش دارند؟

 

-مصرف دخانیات: دخانیات رو از زندگی خودمون حذف کنیم.

– استرس: از استرس دوری کنیم و روش های مدیریت استرس رو یاد بگیریم.

-مصرف اسیدچرب ترانس و اشباع: که در کیک، کراکر، شیرینی، سیب زمینی سرخ شده، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب وجود داره رو تا حد ممکن کاهش بدیم.

-شکر و غلات تصفیه شده: مصرف غلات تصفیه شده(آرد سفید، برنج سفید) شده علاوه بر اینکه ممکنه ریسک ابتلا به سرطان رو افزایش بده. میتونه در بروز بیماری های مزمن دیگه مثل دیابت و … هم موثر باشه.

-غذای فرآیند شده و گوشت قرمز: مصرف غذای شور، دودی و فرآیند شده مثل سوسیس و کالباس که حاوی نیترات و نیتریت هستند رو تا حد ممکن کاهش بدیم.

-مصرف غذاهای کبابی و سرخ شده: که سعی کنیم تا حد ممکن مصرفشون رو کم کنیم.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده اند.پر کردن این فیلد ضروری است *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Visit Us On Instagram